Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów coraz częściej przychodzą osoby, które borykają się z problemami powstałymi na linii konsument – sprzedawca oraz prowadzące spory z operatorami sieci telekomunikacyjnych. W poniższym artykule prezentujemy Państwu najczęściej pojawiające się problemy konsumenckie oraz krótkie porady wskazujące sposób postępowania, jaki powinny podjąć zainteresowane osoby.

Prezentacje pełne okazji

 

Jednym z najczęściej pojawiających się problemów, jest zakupienie towaru podczas specjalnie zorganizowanego spotkania. Do osoby dzwoni przedstawiciel firmy, informując ją, że wygrała nagrodę, którą może odebrać w trakcie pokazu. Potencjalni klienci nie są oczywiście wybierani w sposób losowy, a najczęściej zapraszane są osoby starsze, które łatwiej podlegają manipulacji. Samo spotkanie jest formą teatru. Nierzadko pojawiają się na nim naganiacze, mający swoimi zachowaniem zachęcić lub sprowokować uczestników do szybkiego i nieprzemyślanego zdecydowania się na zakup oferowanego sprzętu. Osoby, które przybywają na takie spotkanie otrzymują od organizatorów lampkę szampana, czasami posiłek lub drobny prezent – wszystko po to, aby wzbudzić zaufanie. Bywają nawet sytuacje, gdy poprzez losowanie, wybierane są osoby, które wygrywają bardzo wartościowe nagrody – np. wycieczkę do Paryża. Oczywiście takimi szczęśliwcami są ludzie podstawieni. Miejsca, w których odbywają się spotkania również nie są przypadkowe. Często wybierane są do tego celu domy kultury, albo prywatne przychodnie lekarskie. Klientom wydaje się, że taka lokalizacja jest czymś w rodzaju parasola ochronnego, gwarantującego, iż transakcja przebiegać będzie w sposób uczciwy.

Towary prezentowane podczas pokazów są sprzedawane po znacznie zawyżonych cenach. Nierzadko takie same produkty można znaleźć w specjalistycznych sklepach, oferowane za połowę ceny. Ponadto, sprzedający nie informują potencjalnych klientów o wielu bardzo istotnych aspektach. Dla przykładu – sprzedając fotel do masażu nie informuje się o tym, że istnieją bardzo wyraźne przeciwwskazania dla osób ze wszczepionym rozrusznikiem serca. Osoba, która zdecyduje się na zakup takiego urządzenia dowiaduje się o tym dopiero wtedy, gdy towar, zakupiony podczas pokazu, trafi do jej domu. Wówczas zaczyna się problem ze zwrotem zakupionego sprzętu. Firmy w arogancki sposób odmawiają jego przyjęcia i nierzadko sprawa kończy się dopiero w sądzie.

Należy pamiętać o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Aby dokonać zwrotu towaru należy wystosować do sprzedawcy pismo, a ten zobowiązany jest honorować jednostronne odstąpienie od umowy. Towar należy zwrócić do sprzedającego na swój koszt. Jeżeli była wpłacona zaliczka, sprzedawca powinien zwrócić ją z odsetkami ustanowionym od następnego dnia po otrzymaniu zawiadomienia o odstąpieniu od umowy. Nade wszystko powinno się zachować zasadę ograniczonego zaufania podczas wszelkich spotkań promocyjnych i nie dać się ponieść emocjom słuchając o atrakcyjnych promocjach i wspaniałych właściwościach sprzedawanego towaru.

 

Telefony za złotówkę

 

Wielokrotnie pojawia się również problem z sieciami komórkowymi, a konkretnie ze sprzętem sprzedawanym za symboliczną złotówkę, podczas podpisywania umowy lub jej przedłużania. Reguły reklamacji są w tym przypadku rozdzielone. Inne przepisy dotyczą reklamacji samego urządzenia, a inne dotyczą reklamowania usługi, którą świadczy operator na podstawie umowy. Gdy okazuje się, że kupiony przez nas telefon nie spełnia naszych oczekiwań, albo po prostu jest bardzo słabej jakości, konsumenci zwracają się z reklamacją do sprzedawcy. Wówczas okazuje się, że telefonu nie można naprawić, ani wymienić na nowy. Pozostaje zatem zwrot gotówki, ale przecież kupiliśmy telefon za złotówkę. Podczas podpisywania umowy konsumenci nie otrzymują wykazu sprzętu polecanego przez operatora. Sprzedawcy wykorzystują tę sytuację oferują sprzęt, który często nawet nie posiada homologacji zaś serwisy otrzymując od konsumentów zepsuty lub źle działający towar odpowiadają, że był on niewłaściwie użytkowany lub posiada uszkodzenie mechaniczne, które powstało z winy konsumenta.

W takich sytuacjach towar powinno się reklamować do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. W orzecznictwie przyjmuje się, że naprawa nie powinna trwać więcej niż dwa tygodnie. Jeśli się przeciąga, to konsument ma prawo odstąpić od umowy. Ustawa dopuszcza możliwość domagania się o doprowadzenie sprzętu do zgodności z umową poprzez naprawę, wymianę, ewentualnie obniżenie lub zwrot ceny zapłaconej. Warto już w pierwszym podejściu domagać się wymiany towaru na nowy. Jeżeli zaś dojdzie do zwrotu ceny sprzętu, czyli do wspomnianej złotówki, to należy pamiętać, że w taryfie ukryta została cena rynkowa aparatu, a więc taryfa ta powinna zostać skorygowana o tę sumę. Przede wszystkim jednak, zanim zakupimy sprzęt, powinniśmy zapytać sprzedawcę, który model jest polecany przez operatora i jakie ma on walory użytkowe. Możemy też domagać się sprawdzenia sprzętu na miejscu, a w przypadku gdy nie ma takiej możliwości poprosić o dopisanie na paragonie informacji o treści „bez próby technicznej”.

 

Firmy podszywające się pod operatorów

 

Trzeci problem dotyczy firm telekomunikacyjnych, a konkretnie ich klonów. Nowe firmy często posługują się nazwami bardzo podobnymi do znanych firm telekomunikacyjnych. Ich pracownicy namawiają do podpisania umowy, która gwarantuje obniżenie dotychczasowej taryfy. Problem polega jednak na tym, że ofiara myśli, iż podpisuje umowę ze swoim dotychczasowym operatorem. O tym, że przeszła do innego operatora dowiaduje się dopiero wtedy, gdy otrzyma dwie faktury. Nierzadko, aby osiągnąć swój cel, działające w ten sposób firmy dopuszczają się nawet podrobienia podpisu.

W tym przypadku mamy do czynienia z rażącym błędem – jeżeli ktoś podstępnie został doprowadzony do złożenia oświadczenia woli, to może się z niego wycofać, w terminie do roku czasu. Gdy wykryje się taką sytuację należy wystosować pismo o odwołaniu oświadczenia woli i zerwać umowę oświadczając, że czuje się oszukanym i w związku z tym operatorowi nie przysługują żadne roszczenia finansowe. Jeśli zorientujemy się wystarczająco szybko możemy też pójść do punktu swojego dotychczasowego operatora i zablokować przepisanie nas do nowego operatora. Najczęściej nowa umowa jest skonstruowana w taki sposób, że do dotychczasowego operatora dociera dokument informujący i zezwalający na taką zmianę.

 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów – Stanisław Bronowicki urzęduje w Starostwie Powiatowym w Brzegu (ul. Robotnicza 20, pok. 105). Z bezpłatnego doradztwa konsumenckiego mogą skorzystać wszyscy mieszkańcy powiatu brzeskiego w dniach: poniedziałek od 9.00 do 17.00, wtorek od 8.00 do 12.00, piątek od 9.00 do 17.00. tel. 77/ 444 79 11, e-mail: konsument@brzeg-powiat.pl

 

Wydrukuj stronę