Rejestracja na nieodpłatną pomoc prawną i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie,
w tym mediację,

odbywa się telefonicznie

pod nr tel. 77 444 79 14

od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Brzegu.

SYSTEM POMOCY PRAWNEJ W POWIECIE:

W powiecie brzeskim w 2024 r. działają 2 punkty nieodpłatnej pomocy prawnej  i 1 punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Punkty NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ:

  1. BRZEG, ul. Wyszyńskiego 23, II piętro, pokój nr 214, pomocy udzielają adwokaci wyznaczeni przez ORA w Opolu i radcowie prawni wyznaczenie przez OIRP w Opolu:

      poniedziałek, środa, piątek                 09-13

      wtorek, czwartek                                 11-15

  1. GRODKÓW, ul. Szpitalna 13, I piętro, pokój nr 9 (siedziba Ośrodka Pomocy Społecznej), pomocy udziela organizacja pozarządowa STOWARZYSZENIE SURSUM CORDA:

     poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek   09-13

     środa                                                     11-15

Punkt NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO:

  1. LEWIN BRZESKI, ul. Rynek 12, parter, pokój nr 3 (siedziba Miejsko-Gminnego Domu Kultury), pomocy udziela organizacja pozarządowa STOWARZYSZENIE SURSUM CORDA:

      poniedziałek- piątek                              10-14

Z porad może skorzystać każda osoba, której nie stać na odpłatne porady i która złoży stosowne oświadczenie (nie dotyczy porad zdalnych w czasie epidemii), w tym osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniająca innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej pomocy. Ponadto porady mogą być udzielane poza wyznaczonym lokalem za pomocą środków porozumiewania  się
na odległość (np. na telefon) dla osób ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą  stawić się w punkcie osobiście oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się.

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje poinformowanie o obowiązującym stanie prawnym oraz o przysługujących prawach i obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo-administracyjnym, wskazanie sposobu rozwiązania problemu prawnego, przygotowanie projektu pisma w tych sprawach, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w różnych rodzajach postępowań, nieodpłatną mediację.

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie polega na udzieleniu potrzebującemu wsparcia
w zakresie przygotowania planu rozwiązania problemu, poinformowania go o przysługujących mu uprawnieniach oraz o spoczywających na nim obowiązkach. Przykładem może być opracowanie planu wyjścia z zadłużenia kredytowego. Zadaniem doradcy jest przede wszystkim udzielenie pomocy obywatelowi   w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym w realizacji przygotowanego wspólnie planu. Obejmuje również mediację.

Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa prawnego w 2024 r.

Pomoc Prawna 2024

 

 

INFORMACJA MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
w systemie teleinformatycznym do obsługi nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej dla osób zapisujących się na porady

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że:

  1. Administratorami danych w ramach usług nieodpłatnej pomocy są: Minister Sprawiedliwości, z siedzibą w Warszawie, Al. Ujazdowskie 11, kod pocztowy 00-950 Warszawa, tel. 22 52 12 888, starostowie oraz wojewodowie, w zakresie realizowanych zadań wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
  2. Z Inspektorem Ochrony Danych można skontaktować się:
  • listownie: Ministerstwo Sprawiedliwości, Inspektor Ochrony Danych, Al. Ujazdowskie 11, 00-950 Warszawa,
  • pocztą elektroniczną: e-mail: iod@ms.gov.pl.

Z inspektorami ochrony danych we właściwych starostwach powiatowych i w urzędach wojewódzkich można skontaktować się zgodnie z informacjami podanymi na stronach internetowych tych urzędów. Z inspektorami ochrony danych można kontaktować się we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

  1. Dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań Ministra Sprawiedliwości, wojewodów oraz starostów wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, a także zadań Ministra Sprawiedliwości, wojewodów oraz starostów, wynikających z innych powiązanych przepisów prawa.
  2. Dane osobowe przetwarzane będą na podstawie:
  • Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) – art. 6 ust. 1 lit. c i e rozporządzenia;
  • ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej – art. 7a ust. 2 ustawy.
  1. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa – art. 7a ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Dane osobowe będą archiwizowane zgodnie z regulacjami obowiązującymi w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz podmiotach, które przetwarzają Pani/Pana dane osobowe.
  2. Przysługuje Pani/Panu prawo do:
  • dostępu do danych osobowych;
  • żądania sprostowania danych osobowych;
  • przenoszenia danych osobowych;
  • ograniczenia przetwarzania danych osobowych oraz wniesienia sprzeciwu – z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. e), tj. w celu wykonywania zadań realizowanych w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi, o ile mają zastosowanie.

Aby skorzystać z tych praw, należy skontaktować się z właściwym inspektorem ochrony danych osobowych, o którym mowa w punkcie 2 powyżej.

Przysługuje też Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, który zajmuję się ochroną danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Adres do korespondencji: Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

  1. Przetwarzanie Pani/Pana danych może zostać ograniczone, z wyjątkiem ważnych względów interesu publicznego RP lub Unii Europejskiej. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państw trzecich i organizacji międzynarodowych jedynie na podstawie przepisów prawa krajowego, umów międzynarodowych i obowiązujących konwencji.
  2. Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane tylko tym odbiorcom, którzy są upoważnieni do ich przetwarzania na podstawie przepisów prawa, tj. pracownikom Ministerstwa Sprawiedliwości, pracownikom urzędów wojewódzkich i starostw, podmiotowi, z którym została zawarta umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych w związku z zawartą umową utrzymania i modyfikacji centralnego systemu teleinformatycznego do obsługi nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.