Każda organizacja dla skutecznego wypełniania swych zadań powinna mieć przemyślaną strukturę organizacyjną, właściwie dobrany zespół pracowników, który jest wyposażony w odpowiednie narzędzia pracy, a także posiada odpowiednią wiedzę
i umiejętności oraz będący właściwie zmotywowany do pracy.

 

Jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego (JST) jest szczególną organizacją mającą zasadniczy wpływ na kształt codziennego życia mieszkańców danego terytorium.

W pracy urzędu gminy, czy starostwa powiatowego najistotniejszym elementem jego skuteczności jest czynnik nazywany kapitałem ludzkim. Dlatego też inwestycja
w pracowników ma zasadnicze znaczenie decydujące o jakości pracy urzędu.
Wychodząc tym oczekiwaniom i mając na względzie skromność własnych środków finansowych na szkolenia urzędników, Starostwo Powiatowe w Brzegu postanowiło skorzystać z możliwości pozyskania finansów na podniesienie kompetencji urzędników
w ramach projektu unijnego. Brzeskie starostwo zaprosiło do współpracy Gminy: Brzeg, Grodków, Lewin Brzeski, Lubsza, Olszanka, Głuchołazy, Pakosławice
i Skoroszycie. Jednostki te zawarły wspólne porozumienie o współdziałaniu w zakresie przygotowania i realizacji projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. I tak powstał projekt o nazwie:
„Podniesienie umiejętności i kwalifikacji urzędników z powiatów brzeskiego i nyskiego, w celu poprawy jakości obsługi klienta
i inwestora”
, który uzyskał współfinansowanie Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POKL, Priorytet V, Dobre rządzenie, Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Poddziałanie 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej.
Realizacja projektu pozwoliła w okresie od 1 X 2009 do 31 VIII 2011 przeszkolić 390 urzędników. Zakres szkoleń był bardzo szeroki i odpowiadał zapotrzebowaniom wszystkich urzędów. Zrealizowano szkolenia z zakresu umiejętności ogólnych
i specjalistycznych dotyczących:
 
– technik radzenia sobie ze stresem,
– profesjonalnej obsługi petenta,
– komunikacji i pracy w zespole,
– efektywnego zarządzania zespołami ludzkimi,
– efektywnego zarządzania czasem pracy urzędnika,
– motywowania pracowników,
– technik autoprezentacji,
– kodeksu postępowania administracyjnego,
– ochrony danych osobowych w jednostkach samorządu terytorialnego,
– dyscypliny finansów publicznych oraz kary za jej naruszenie,
– prawnych aspektów dostępu do informacji publicznej,
– ECDL/ECCC – szkolenie komputerowe,
– zasad rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej,
– rozliczania VAT w samorządzie terytorialnym,
– zarządzania kryzysowego – dla pracowników gminnych zespołów reagowania kryzysowego,
– rozwiązywania problemów praktycznych przy udzielaniu zamówień publicznych,
– roli i znaczenia planów zagospodarowania przestrzennego, renty adiacenckiej i planistycznej
– kontroli i rozliczania dotacji UE w JST,
– programu „Płatnik” i „Symfonia”,
– nabycia praktycznych umiejętności w procesie skutecznego ubiegania się o dotacje
z funduszy strukturalnych UE,
– analizy ekonomicznej i finansowej jako elementy projektu unijnego,
– postępowania egzekucyjnego w administracji,
– gospodarki wodno – ściekowej w świetle ustawy prawo wodne oraz aktów i praw ochrony środowiska,
– kontroli zarządczej,
– instrukcji kancelaryjnej,
– KPA po zmianach i odpowiedzialność urzędnicza,
– współpracy JST z organizacjami pozarządowymi,
– a także szkolenia języka angielskiego, niemieckiego oraz czeskiego.
 
Ogółem wręczono 1336 certyfikatów ukończenia szkoleń, w tym urzędnikom:
Powiatu Brzeskiego    – 257
Gminy Brzeg               – 224 
Gminy Grodków          – 136
Gminy Lewin Brzeski -145
Gminy Lubsza               – 40
Gminy Olszanka           – 71    
Gmina Głuchołazy       – 318
Gmina Pakosławice     – 100
Gmina Skoroszyce       –   45   
Wszystkie szkolenia przeprowadzone były przez wysoko kwalifikowaną kadrę szkoleniową i poziom zajęć został oceniony przez uczestników szkoleń jako bardzo dobry. Uczestnicy mieli zapewnione wyżywienie, materiały szkoleniowe i zwrot kosztów dojazdu.
Dzięki środkom finansowym Unii Europejskiej w kwocie 1.336.480,36 zł udało się zrealizować projekt wart 1.412.230,36 zł, a kompetencje i umiejętności urzędników poszczególnych urzędów wzrosły znacząco.
 
Krzysztof Konik
Sekretarz Powiatu Brzeskiego
 
 
 
Wydrukuj stronę