Brzeg, dnia 16 sierpnia 2023 r.

G.6840.1.5.2022

Starosta Powiatu Brzeskiego

ogłasza I ustny przetarg nieograniczony na sprzedaż nieruchomości

Skarbu Państwa

 

  1. Oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości:

Zabudowana nieruchomość stanowiąca własność Skarbu Państwa, położona
w Grodkowie przy ul. Kasztanowej 5, oznaczona w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 409 o powierzchni 0,2023 ha, obręb Grodków, ark. m. 5, dla której Sąd Rejonowy w Nysie prowadzi księgę wieczystą nr OP1N/00019781/8.

 

  1. Powierzchnia i opis nieruchomości:

Nieruchomość będąca przedmiotem przetargu to działka o powierzchni 0,2023 ha,
o regularnym kształcie, zabudowana zespołem budynków użytkowych, położona
w Grodkowie przy ul. Kasztanowej 5, w odległości ok. 500 m na południowy zachód od centrum miasta (rynku), w otoczeniu gruntów zainwestowanych o funkcji mieszkalno-usługowej, konfiguracja terenu płaska. Na działce posadowiony jest jeden budynek administracyjny (pełniący w przeszłości funkcję komisariatu policji) oraz trzy garażowe. Teren wokół budynku jest utwardzony betonem (płyty popękane, kruszące się), przy zachodniej granicy znajdują się pozostałości stacji paliw. Na działce urządzono również teren zieleni od strony ulicy. Dojazd dogodny jednokierunkową ulicą Kasztanową. Działka jest ogrodzona, z zamykaną bramą wjazdową. Działka uzbrojona – sieć energetyczna, wodociągowa, kanalizacyjna, telekomunikacyjna, gazowa oraz ciepłownicza.

Głównym obiektem posadowionym na działce jest budynek administracyjny pełniący w przeszłości funkcję komisariatu policji, adaptowany w 1975 r. na podstawie projektu techniczno-roboczego. Budynek jest wolnostojący, przedwojenny, wzniesiony
w technologii tradycyjnej, podpiwniczony, dwupiętrowy z poddaszem częściowo użytkowym. Ma cztery kondygnacje usługowo-biurowe, piwnicę i poddasze nieużytkowe – strych z możliwością adaptacji. Budynek posiada jedno wejście i jedną klatkę schodową. Bryła budynku zwieńczona dachem o konstrukcji drewnianej, wielospadowej, płatwiowo-klamrowej, krytym dachówką ceramiczną karpiówką. Stropy nad kondygnacjami nadziemnymi drewniane, nad piwnicą ceramiczne ściany murowane z cegły, stolarka okienna i drzwiowa drewniana. Na podłogach głównie wykładziny pcv, na ścianach i sufitach tynki cementowo-wapienne gładkie. Budynek nie był na bieżąco konserwowany, wyremontowano jedynie dach i odnowiono częściowo węzeł sanitarny. W wielu pomieszczeniach pozostawiono piece kaflowe. Budynek wyposażony jest w instalacje wodociągową, elektryczną, kanalizacyjną, gazową oraz centralnego ogrzewania sieci miejskiej (instalacja CO przestarzała).
W budynku brak windy, nie jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, poza tym standard i funkcjonalność budynku niskie, do kapitalnego remontu. Obecnie budynek nie jest użytkowany. Piwnica ma powierzchnię 292,70 m2 i znajdują się w niej głównie pomieszczenia aresztowe. W przyziemiu znajduje się ogrodzony spacerniak. Na czterech kondygnacjach nadziemnych znajdowały się pomieszczenia biurowe
z węzłem sanitarnym i komunikacją. Łączna powierzchnia użytkowa budynku wynosi około 989 m2.

 

Budynek i jego otoczenie wymaga rewitalizacji i remontu. Elementy konstrukcyjne budynku zachowane są w zadowalającym stanie. Stropy bez widocznych ugięć, ściany nośne bez widocznych pęknięć, dach szczelny w stanie dobrym, po remoncie
i wymianie pokrycia. Węzeł sanitarny w średnim stanie, pozostałe pomieszczenia
w stanie pogorszonym. Instalacje przestarzałe, podłogi, powłoki malarskie i stolarka do wymiany. W szczególności stolarka okienna wymaga dużych nakładów, okna są duże, z łukami. Elewacje budynku nieestetyczne, skorodowane, z ubytkami w tynku.

Budynek administracyjny znajdujący się na działce jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

Na działce znajdują się także trzy jednokondygnacyjne budynki garażowe
o powierzchni zabudowy 18 m2, 111 m2 i 79 m2. Brak informacji o roku budowy, architektura wskazuje w większości na okres powojenny. Budynki murowane oraz żelbetowe, z dachami jednospadowymi, krytymi papą. Posadzki betonowe, instalacja elektryczna nieczynna, zrujnowane, w większości bez wrót garażowych. Stan budynków garażowych jest zły.

Stopień zużycia funkcjonalnego całego kompleksu obiektów jest wysoki.

 

  • Informacja o charakterystyce energetycznej budynku:

Zgodnie z art. 3 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 497 i z 2023 r. poz. 2206) obowiązek uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej nie dotyczy budynków podlegających ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

 

  1. Przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania:

Sposób zagospodarowania: zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Przeznaczenie: nieruchomość objęta wykazem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Grodków, uchwalonym przez Radę Miejską w Grodkowie uchwałą Nr XX/170/20 z dnia 30 września 2020 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Grodków (ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego z dnia 30 października 2020 r. poz. 2896), położona jest na terenie oznaczonym symbolem MU29 – przeznaczenie podstawowe – tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Ponadto działka nr 409 znajduje się w strefie „A” ochrony konserwatorskiej.

 

  1. Termin zagospodarowania nieruchomości:

Nie ustalono.

 

  1. Obciążenia i zobowiązania:

Nieruchomość jest wolna od obciążeń i zobowiązań.

 

  • Informacja o przeznaczeniu do zbycia:
  1. Forma zbycia: sprzedaż na własność.
  2. Tryb zbycia: ustny przetarg nieograniczony.

 

  • Cena wywoławcza nieruchomości:
  1. Cena wywoławcza nieruchomości do I przetargu wynosi 550 000,00 zł. Podatek VAT – stawka ZW na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.).
  2. O wysokości postąpienia decydują uczestnicy przetargu, z tym że postąpienie nie może wynieść mniej niż 1% ceny wywoławczej, z zaokrągleniem w górę do pełnych dziesiątek złotych, tj. 5 500,00 zł. Przetarg jest ważny bez względu na liczbę uczestników, jeżeli chociaż jeden z nich zaoferuje cenę wyższą od ceny wywoławczej.

 

  1. Miejsce i termin przetargu:

Przetarg odbędzie się w dniu 23 października 2023 r. o godzinie 1100 w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Brzegu przy
ul. Robotniczej 12, w budynku B, w pokoju nr 104 na I piętrze.

 

  1. Warunki udziału w przetargu:
  1. W przetargu mogą brać udział osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, które wpłacą wadium w terminie i w wysokości określonych w punkcie XI niniejszego ogłoszenia, stawią się na przetarg osobiście wraz z dokumentem tożsamości lub przez pełnomocnika albo przez przedstawiciela oraz przedłożą komisji przetargowej przed otwarciem przetargu:
  • numer konta, na które należy zwrócić wadium,
  • w przypadku osoby fizycznej, jeżeli uczestnika przetargu reprezentuje pełnomocnik, powinien on przedstawić pełnomocnictwo (oryginał) do uczestnictwa w przetargu oraz dokument tożsamości,
  • w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie będących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną – dokumenty tożsamości osób reprezentujących podmiot, a gdy działa pełnomocnik należy przedłożyć pełnomocnictwo (oryginał) upoważniające do reprezentowania podmiotu
    w przetargu.
  1. Przystępujące do przetargu osoby fizyczne (w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą) pozostające w związku małżeńskim i posiadające ustrój wspólności majątkowej (ustawowej lub umownej) obowiązane są złożyć pisemne oświadczenie współmałżonka, iż wyraża on zgodę na nabycie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu po cenie wylicytowanej przez współmałżonka przystępującego do przetargu, z podpisem notarialnie poświadczonym lub stawić się na przetarg ze współmałżonkiem. Osoby fizyczne posiadające rozdzielność majątkową zobowiązane są do złożenia oświadczenia, że na dzień przetargu pozostają związane umową
    o rozdzielności majątkowej (w przypadku wygrania przetargu, umowę o rozdzielności majątkowej należy przedstawić przed podpisaniem umowy przenoszącej własność nieruchomości).
  2. Osoby przystępujące do przetargu zobowiązane są do złożenia oświadczenia, że zapoznały się z pełną treścią ogłoszenia i ze stanem faktycznym i formalno-prawnym przedmiotu przetargu i nie wnoszą z tego tytułu żadnych zastrzeżeń.
  3. Osoba będąca cudzoziemcem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 marca 1920 r.
    o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2017 r. poz. 2278), zobowiązana jest przedstawić komisji przetargowej wydane na zasadach i w sytuacjach przewidzianych ustawą aktualne zezwolenie (lub promesę) ministra właściwego do spraw wewnętrznych na nabycie nieruchomości. Nabywca zobowiązany jest do ustalenia we własnym zakresie, czy nabycie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu wymaga takiego zezwolenia.
  4. Granice nabywanej nieruchomości przyjmuje się według stanu ujawnionego w operacie ewidencji gruntów i budynków. Nabywca może zażądać okazania w terenie znaków granicznych wyznaczających granice nabywanej nieruchomości pod warunkiem pokrycia kosztów usługi geodezyjnej wznowienia położenia znaków granicznych.

Nabywca przyjmuje nieruchomość w stanie istniejącym. Zbywca nie ponosi odpowiedzialności za wady ukryte nieruchomości, będącej przedmiotem przetargu. Przystępujący do przetargu powinni zapoznać się we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność ze stanem prawnym i faktycznym przedmiotu przetargu, w tym
z jego parametrami, aktualnym oraz możliwym przyszłym sposobem zagospodarowania. Rozpoznanie wszelkich warunków faktycznych i prawnych niezbędnych do realizacji planowanej inwestycji, leży w całości po stronie przystępującego do przetargu i stanowi obszar jego ryzyka.

 

  1. Wadium:
  2. Wysokość wadium wynosi 55 000,00 zł i jest płatne w pieniądzu na konto Starostwa Powiatowego w Brzegu w Banku Spółdzielczym Grodków-Łosiów nr rach. 76 8870 0005 2001 0030 2668 0004 lub w kasie Starostwa Powiatowego w Brzegu przy
    Wyszyńskiego 23, w terminie do dnia 16 października 2023 r. do godziny 2400.
  3. Za termin wpłaty uważa się moment wpływu środków na wskazany powyżej rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Brzegu.
  4. Tytuł wpłaty wadium powinien jednoznacznie wskazywać uczestnika przetargu oraz nieruchomość, której wpłata dotyczy. W przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, w tytule wpłaty wadium należy wskazać również numer KRS/REGON uczestnika przetargu.
  5. Wpłacone wadium przez uczestnika, który przetarg wygrał, zalicza się na poczet ceny nabycia nieruchomości
  6. Pozostałym uczestnikom przetargu wadium zostanie zwrócone niezwłocznie, jednak nie później niż przed upływem 3 dni od dnia zamknięcia przetargu na podane przez nich konta. Wadium w powyższym terminie zwraca się uczestnikom także w wypadku odwołania, unieważnienia przetargu lub zakończenia przetargu wynikiem negatywnym.
  7. W przypadku uchylenia się uczestnika przetargu, który wygrał przetarg od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości, wpłacone wadium przepada.

 

  • Warunki zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości:
  1. Oferent, który wygrał przetarg, jest zobowiązany do zapłaty ceny nieruchomości osiągniętej w przetargu, pomniejszonej o wniesione wadium, przed ustalonym przez Starostę Powiatu Brzeskiego terminem zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości na konto Starostwa Powiatowego w Brzegu w Banku Spółdzielczym Grodków-Łosiów nr rach. 22 8870 0005 2001 0030 2668 0006. Za termin zapłaty ceny uznaje się dzień wpływu należności na wskazany powyżej rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Brzegu.
  2. Nabywca nieruchomości ponosi koszty zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości oraz opłat sądowych za wpisy w księdze wieczystej.
  3. Wydanie nieruchomości na rzecz nabywcy nastąpi w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości.
  4. O miejscu i terminie zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości nabywca zostanie zawiadomiony najpóźniej w terminie 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu. W przypadku nie przystąpienia nabywcy bez usprawiedliwienia do zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości w formie aktu notarialnego tj. niestawienia się
    w miejscu i terminie wyznaczonym w zawiadomieniu lub braku wpłaty ceny nieruchomości do dnia zawarcia umowy, Starosta Powiatu Brzeskiego może odstąpić od zawarcia umowy, a wpłacone wadium nie podlega zwrotowi.

 

  • Starosta Powiatu Brzeskiego zastrzega sobie prawo odwołania ogłoszonego przetargu
    z uzasadnionej przyczyny. Informacja o odwołaniu przetargu zostanie niezwłocznie ogłoszona w formie takiej samej jak ogłoszenie o przetargu.

 

  • Informacja o wynikach przetargu zostanie podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej https://bip.brzeg-powiat.pl na okres 7 dni. Informację podaje się po 7 dniach od dnia rozstrzygnięcia przetargu, tj. po terminie przewidzianym na złożenie skargi na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu.

 

  1. Ochrona danych osobowych.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – RODO, Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) informuje się, że:

1) administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Powiat Brzeski – Starostwo Powiatowe w Brzegu z siedzibą w Brzegu 49-300, przy ul. Robotniczej 20;

2) z Inspektorem Ochrony Danych w Starostwie Powiatowym w Brzegu można skontaktować się pod nr tel. 77 444 79 34, adres j.w.;

3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań urzędu wynikających z prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c ogólnego rozporządzenia
o ochronie danych osobowych;

4) podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji ww. celu.;

5) odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa;

6) Pani/Pana dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej;

7) Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, zgodnie z instrukcją kancelaryjną określoną przez Prezesa Rady Ministrów (Premiera);

8) posiada Pani/Pan prawo żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania w przypadkach określonych w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych;

9) ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

10) nie przysługuje Pani/Panu prawo usunięcia danych ze względu na prawne obowiązki określone w pkt 3 zgodnie z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych;

11) nie przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania ze względu na to, że określona w pkt 3 podstawa jest inna niż w art. 21 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych;

12) nie przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody ze względu na to, że przetwarzanie nie jest oparte o wyrażenie zgody;

13) Pani/Pana dane nie będą podlegały profilowaniu i zautomatyzowaniu i dlatego nie przysługuje Pani/Panu prawo do przenoszenia danych w sposób zautomatyzowany ze względu na to, że określona w pkt 3 podstawa jest inna niż w art. 20 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.

 

  • Szczegółowych informacji o przetargu i możliwości dokonania oględzin przedmiotu przetargu udziela Izabela Wiecheć, Geodeta Powiatowy, w siedzibie Starostwa Powiatowego w Brzegu przy ul. Robotniczej 12, w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, budynek B, I piętro, pokój nr 107, tel. 77 444 79 16.

 

  • Szczegółowych informacji o przetargu i możliwości dokonania oględzin przedmiotu przetargu udziela Izabela Wiecheć, Geodeta Powiatowy, w siedzibie Starostwa Powiatowego w Brzegu przy ul. Robotniczej 12, w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, budynek B, I piętro, pokój nr 107, tel. 77 444 79 16.

 

 

Starosta Powiatu Brzeskiego zaprasza do udziału w przetargu.

 

 

Ogłoszenie o przetargu wywiesza się na tablicach ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Brzegu przy ul. Robotniczej 20 oraz ul. Robotniczej 12 (przy Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami) oraz zamieszcza się na stronie internetowej https://brzeg-powiat.pl,
w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Brzegu https://bip.brzeg-powiat.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego https://www.gov.pl/web/uw-opolski na okres 2 miesięcy , tj. od dnia 16.08.2023 r. do dnia 16.10.2023 r.

Ponadto wyciąg z niniejszego ogłoszenia o przetargu ukaże się w dniu 16.08.2023 r.
w „Dzienniku Gazeta Prawna”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Data Podpis
Opracował Patryk Lis  10.08.2023 r.
Sprawdzenie i wstępna

akceptacja Izabela Wiecheć

 10.08.2023 r.
Wydrukuj stronę