Standardy ochrony małoletnich w Starostwie Powiatowym w Brzegu
§ 1.
Słownik pojęć
Ilekroć w niniejszych standardach bez bliższego określenia jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560, z późn. zm.);
2) standardach – należy przez to rozumieć niniejsze standardy;
3) powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Brzeski;
4) starostwie – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Brzegu (organizator);
5) staroście – należy przez to rozumieć Starostę Powiatu Brzeskiego;
6) sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Powiatu Brzeskiego jako osobę kierującą Wydziałem Organizacyjno-Prawnym, w tym również zastępcę naczelnika tego wydziału w razie zastępstwa;
7) komórce merytorycznej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną starostwa organizującą (w tym zlecającą) działalność objętą standardami (pkt 12) lub weryfikacją (pkt 13), poprzez osobę nią kierującą lub ją zastępującą, a jeżeli tak przewidują zakresy czynności lub odrębne pisma – również innych pracowników;
8) pracownikach – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w starostwie na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, umowy zlecenia (zleceniobiorców), umowy o dzieło, staż (stażystę), praktykę (praktykantów) lub inne osoby, które z racji zadań i kompetencji w starostwie mają kontakt z małoletnimi;
9) małoletnich – należy przez to rozumieć osoby poniżej 18. roku życia, w stosunku do których starostwo jest organizatorem działalności objętej standardami;
10) Rejestrze Sprawców lub Rejestrze Komisji – należy przez to rozumieć odpowiednio Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym lub Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze Sprawców;
11) Niebieskich Kartach – należy przez to rozumieć odpowiednio procedurę i formularze, określone w art. 9d ust. 2–3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 424 i poz. 834) oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870);
12) działalności objętej standardami – należy przez to rozumieć działalność:
a) oświatową, w szczególności praktyczną naukę zawodu,
b) opiekuńczą,
c) wychowawczą,
d) artystyczną,
e) medyczną,
f) rekreacyjną,
g) sportową, w szczególności zawody sportowe,
h) związaną z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich,
i) inną, według ustawy (art. 22b) objętą standardami,
— z zastrzeżeniem § 2;
13) działalności objętej weryfikacją – należy przez to rozumieć działalność związaną z:
a) edukacją, w szczególności praktyczną naukę zawodu,
b) opieką,
c) wychowaniem,
d) wypoczynkiem,
e) leczeniem,
f) świadczeniem porad psychologicznych,
g) uprawianiem sportu, w szczególności zawody sportowe,
h) realizacją innych zainteresowań przez małoletnich,
i) inną, według ustawy (art. 21) objętą weryfikacją,
— z zastrzeżeniem § 2.
§ 2.
Zakres standardów
1. Standardy (§ 1 pkt 12), w tym weryfikację (§ 1 pkt 13), stosuje się do działalności z udziałem małoletnich organizowanej przez starostwo (w tym w imieniu i na rzecz powiatu), na terenie starostwa i powiatu lub poza nimi.
2. Standardów nie stosuje się do działalności realizowanej za pomocą jednostki organizacyjnej powiatu, wykonawcy zamówienia albo organizacji pozarządowej. W takim przypadku podmioty te stosują wprowadzone przez siebie standardy.
3. Standardy nie naruszają wynikającego z przepisów odrębnych zastosowania monitoringu wizyjnego w miejscach ogólnodostępnych (por. np. § 11 ust. 1 pkt 3, § 12 ust. 3), z zachowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO).
§ 3.
Podział zadań i kompetencji
1. Określone w niniejszych standardach komórki organizacyjne starostwa i stanowiska współpracują dla dobra małoletnich, w szczególności przy wykonywaniu standardów.
2. Sekretarz (§ 1 pkt 6) odpowiedzialny jest za:
1) przyjmowanie zgłoszeń (§ 5), a po otrzymaniu karty interwencji — inicjowanie interwencji (§ 6) i zawiadomień (§ 7) oraz ich dokumentowanie (§ 8);
2) przygotowanie nowych pracowników do stosowania standardów (§ 9);
3) przegląd i aktualizację standardów (§ 16).
3. Stanowiska ds. kadrowych Wydziału Organizacyjno-Prawnego starostwa odpowiedzialne są za:
1) weryfikację nowych pracowników oraz odkładanie dokumentacji weryfikacji pracowników do akt osobowych (§ 4);
2) przygotowanie pracowników, zatrudnionych w chwili wprowadzania standardów lub ich zmian, do stosowania standardów (§ 9).
4. Merytoryczne komórki organizacyjne (§ 1 pkt 7) organizujące działalność objętą standardami (§ 1 pkt 12) lub weryfikacją (§ 1 pkt 13) odpowiedzialne są w szczególności za:
1) weryfikację zleceniobiorców tych komórek i pracowników w trakcie zatrudnienia (§ 4) oraz ich przygotowanie do stosowania standardów (§ 9);
2) udostępnianie standardów rodzicom i małoletnim (§ 10).
5. Wszyscy pracownicy (zleceniobiorcy) starostwa są zobowiązani do:
1) poddania się weryfikacji (§ 4) w przypadku dopuszczenia do zakresu (§ 2) działalności objętej weryfikacją (§ 1 pkt 13);
2) przestrzegania standardów w przypadku dopuszczenia do zakresu (§ 2) działalności objętej standardami (§ 1 pkt 12);
3) zgłaszania zdarzeń zagrażających małoletniemu (§ 5), wypełniania karty interwencji w razie podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego (§ 6);
4) przestrzegania zasad bezpiecznych relacji z małoletnimi (§ 11) i zwracania uwagi na relacje rówieśnicze (§ 12);
5) przestrzegania zasad korzystania z urządzeń i internetu (§ 13) oraz ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi (§ 14).
§ 4.
Weryfikacja osób dopuszczanych do małoletnich
1. Weryfikacja osób dopuszczanych do małoletnich w działalności objętej weryfikacją (§ 1 pkt 13) ciąży jako obowiązek na:
1) stanowiskach ds. kadrowych w Wydziale Organizacyjno-Prawnym przed nawiązaniem stosunku pracy, na stanowiskach, które w opisie stanowiska pracy wskazano jako wykonujące działalność objętą weryfikacją (§ 1 pkt 13);
2) merytorycznej komórce organizacyjnej (§ 1 pkt 7) przed dopuszczeniem do działalności objętej weryfikacją (§ 1 pkt 13):
a) zleceniobiorców, wolontariuszy itp. osób w tej komórce,
b) pracowników w trakcie zatrudnienia.
2. Weryfikacja przez stanowiska (komórki) określone w ust. 1 obejmuje:
1) uzyskanie informacji, czy dane osoby określonej w ust. 1 są zamieszczone w Rejestrze Sprawców z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze Komisji (§ 1 pkt 10);
2) żądanie od weryfikowanej osoby przedłożenia:
a) informacji z Krajowego Rejestru Karnego (KRK), określonej w art. 21 ust. 3 ustawy,
b) oświadczenia o zagranicznych zamieszkaniach, określonego w art. 21 ust. 5 i 8 ustawy na formularzu odrębnie zatwierdzonym przez starostę,
c) w przypadku pozytywnego oświadczenia z lit. b, również:
— informacji z rejestru zagranicznego określonej w art. 21 ust. 4 lub 6 ustawy, albo
— oświadczenia zastępczego określonego w art. 21 ust. 7 i 8 ustawy na formularzu określonym w lit. b;
3) włączenie dokumentacji określonej w (ust. 2) pkt 1–2 w przypadkach określonych w ust. 1:
a) pkt 1 i pkt 2 lit. b – w akta osobowe pracownika lub akta naboru, na stanowiskach ds. kadrowych w Wydziale Organizacyjno-Prawnym, albo
b) pkt 2 lit. a – w merytorycznej komórce organizacyjnej do akt sprawy, a w razie braku odrębnej sprawy, z symbolem i hasłem klasyfikacyjnym jednolitego rzeczowego wykazu akt (JRWA) 8135 Zapobieganie patologiom społecznym z dopiskiem Ochrona małoletnich, oraz kategorią archiwalną BE5.
3. Koszty informacji z KRK (ust. 2 pkt 2 lit. a) pracownikom w trakcie zatrudnienia (ust. 1 pkt 2 lit. b) refunduje pracodawca, na wniosek.
4. Informacje z KRK (ust. 2 pkt 2 lit. a) i rejestrów zagranicznych (ust. 2 pkt 2 lit. c tiret pierwsze) powinny być nie starsze niż 3 miesiące.
5. W sytuacjach wymagających potwierdzenia aktualności weryfikacji, pracodawca może ponownie weryfikować tę samą osobę, w razie potrzeby również okresowo, np. co 2 lata.
§ 5.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
1. Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających małoletniemu:
1) przyjmuje sekretarz (§ 1 pkt 6);
2) dodatkowo w zastępstwie mogą przyjąć również:
a) osoby kierujące merytorycznymi komórkami organizacyjnymi organizującymi (w tym zlecającymi) działalność objętą standardami lub weryfikacją,
b) osoby nadzorujące w rozumieniu regulaminu organizacyjnego starostwa.
2. Osoby przyjmujące zgłoszenie inne niż sekretarz (ust. 1 pkt 2) natychmiast przekazują sekretarzowi kartę interwencji oraz niezbędną powiązaną dokumentację i informacje.
3. Zagrożeniami wymagającymi zgłoszeń mogą być w szczególności:
1) krzywdzenie (podejrzewane lub stwierdzone), co wymaga interwencji i zgłoszenia na karcie interwencji (§ 6); lub
2) potencjalne ryzyko krzywdzenia (sytuacja niepożądana, której naprawienie może zmniejszyć takie ryzyko), co może być zgłoszone na karcie interwencji albo odrębnym pismem.
4. Zgłoszenia (w tym karty interwencji) składa się w formie dokumentowej niewymagającej podpisu:
1) pracownicy starostwa – w systemie SIDAS, jeżeli służy do elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) jako podstawowy system wykonywania czynności kancelaryjnych; lub
2) wysyłając ze służbowej poczty elektronicznej — na adres maloletni(małpa)brzeg-powiat.pl.
5. Osoby zgłaszające i przyjmujące zgłoszenia zobowiązane są zachować w tajemnicy dane osobowe małoletnich, podejrzanych i inne okoliczności związane ze zgłoszeniami, także po ustaniu: procedur określonych ustawą i standardami oraz zatrudnienia.
6. Procedowanie zgłoszenia według standardów ma pierwszeństwo w razie zbiegu z przepisami o skargach i wnioskach, petycjach lub sygnałach.
7. Wsparcie małoletniemu bezpośrednio po zdarzeniu udzielają:
1) merytoryczne komórki organizacyjne (§ 1 pkt 7); lub
2) dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Brzegu (PCPR).
§ 6.
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
1. Osoba, która podejrzewa krzywdzenie lub posiada informacje o krzywdzeniu małoletniego, natychmiast (w tym samym dniu w czasie pracy, z zastrzeżeniem ust. 4):
1) wypełnia kartę interwencji na formularzu odrębnie zatwierdzonym przez starostę, który dystrybuuje się elektronicznie także pod standardami lub ich tekstem jednolitym;
2) przekazuje wypełnioną kartę interwencji osobie przyjmującej zgłoszenia (§ 5 ust. 1);
3) jeżeli wypełniający kartę jest pracownikiem starostwa:
a) jeżeli jest to niezbędne do zaprzestania zagrożenia życia lub zdrowia małoletniego albo do jego wsparcia (§ 15), pozostaje z małoletnim lub w jego bezpośrednim otoczeniu do czasu przyjazdu i przekazania odpowiednich informacji (w zależności od zdarzenia) Policji, innym służbom stosującym „Niebieskie Karty” albo zastąpienia przez innego pracownika starostwa,
b) powiadamia swojego bezpośredniego przełożonego.
2. Sekretarz otrzymawszy kartę interwencji, uzupełnia ją o podjęte czynności:
1) powiadamia przełożonego (bezpośredniego lub chociażby nadrzędnego) osoby podejrzanej o krzywdzenie małoletniego (ust. 3);
2) jeżeli stan małoletniego tego wymaga, powiadamia osoby odpowiedzialne za udzielenie wsparcia małoletniemu (§ 5 ust. 7);
3) inicjuje zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa na szkodę małoletniego lub zawiadomienie sądu opiekuńczego (§ 7).
3. Przełożony pracownika podejrzanego (ust. 2 pkt 1) natychmiast odsuwa podejrzanego pracownika od kontaktów z małoletnimi. O dacie odsunięcia natychmiast powiadamia pocztą elektroniczną na adres maloletni(małpa)brzeg-powiat.pl.
4. Czynności określone w ust. 1–3 przerywają czas pracownika wolny od pracy, jeżeli stan małoletniego tego wymaga (są natychmiast niezbędne do zaprzestania zagrożenia życia lub zdrowia małoletniego albo do jego wsparcia, § 15). Pracownik wykonuje te obowiązki chociażby kontynuując pracę w godzinach nadliczbowych bez konieczności wstrzymania do odrębnego polecenia przez przełożonego, po zakończeniu pracy w dniu roboczym oraz w dniu wolnym od pracy. Jeżeli pracownik nie może ich wykonać, natychmiast zawiadamia o tym zastępcę lub przełożonego i uzgadnia, czy mogą je przejąć. Jeżeli nie może się z nimi skontaktować albo nie mogą przejąć tych czynności, pracownik natychmiast zawiadamia Policję.
5. Nieuzasadnione innym dobrem wyższym zaniechanie czynności określonych w ust. 1–4 może stanowić rażące naruszenie obowiązków pracowniczych.
6. Starosta może z pisemnym uzasadnieniem cofnąć odsunięcie lub odstąpić od odsunięcia podejrzanego pracownika od kontaktów z małoletnimi, ze wskazaniem, z czyjej inicjatywy tak postąpiono.
§ 7.
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
1. Starosta, osoba go zastępująca lub przezeń upoważniona, za pomocą Wydziału Organizacyjno-Prawnego składa (zatwierdza / podpisuje) zawiadomienia:
1) o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego;
2) sądu opiekuńczego.
2. Zawiadomienie może być poprzedzone powołaniem komisji lub konsultacją z pracownikami starostwa, pracownikami socjalnymi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Brzegu (PCPR) lub właściwego gminnego ośrodka pomocy społecznej (OPS). Komisję i konsultantów obowiązuje tajemnica co do danych osobowych i okoliczności poznanych przy tej okazji.
3. Do zawiadomień załącza się kopię karty interwencji i innej niezbędnej dokumentacji.
4. W starostwie orzecznicy (lekarze i pracownicy socjalni) Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Brzegu są uprawnieni do wszczynania procedury „Niebieskie Karty” (§ 1 pkt 11).
§ 8.
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
1. Sekretarz za pomocą Wydziału Organizacyjno-Prawnego dokumentuje (obligatoryjne w teczkach aktowych i spisach spraw, fakulatywnie z użyciem rejestru), zgodnie z odrębną instrukcją kancelaryjną i wymaganą postacią, ujawnione lub zgłoszone incydenty lub zdarzenia zagrażające dobru małoletniego (w tym zgłoszenia § 5, karty interwencji § 6 i zawiadomienia § 7), oznaczając dokumentację symbolem i hasłem klasyfikacyjnym JRWA 8135 Zapobieganie patologiom społecznym z dopiskiem Ochrona małoletnich oraz kategorią archiwalną BE5.
2. W znak sprawy określony w ust. 1, w ramach dokumentacji określonej w ust. 1, włączają się również merytoryczne komórki organizacyjne.
3. Odrębne przepisy standardów określają dokumentację:
1) weryfikacji (§ 4 ust. 2 pkt 3);
2) przygotowania (§ 9 ust. 4).
§ 9.
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu (pracowników) STAROSTWA do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
1. Nowych pracowników starostwa do stosowania standardów przygotowuje sekretarz (§ 1 pkt 6) w ramach szkolenia organizacyjno-prawnego na rozpoczęcie, co potwierdza kartą obiegową.
2. Pracowników zatrudnionych w chwili wprowadzania standardów lub zarządzenia je zmieniającego przygotowanie zapewniają stanowiska ds. kadrowych Wydziału Organizacyjno-Prawnego starostwa poprzez udokumentowane zbiorczego przekazania standardów, ich zmiany lub tekstu jednolitego w jakikolwiek sposób, w szczególności:
1) systemem SIDAS, intranetem lub pocztą elektroniczną; albo
2) papierowo na formularzu odrębnie zatwierdzonym przez starostę.
3. Zleceniobiorców, wolontariuszy itp. osoby w merytorycznych komórkach organizacyjnych (§ 1 pkt 7) oraz pracowników dopuszczanych do małoletnich w trakcie zatrudnienia (§ 4 ust. 1 pkt 2 lit. b) do stosowania standardów przygotowują te komórki poprzez udokumentowane przekazania standardów, ich zmiany lub tekstu jednolitego w jakikolwiek sposób, w szczególności:
1) pocztą elektroniczną; lub
2) papierowo na formularzu określonym w ust. 2 pkt 2.
4. Dokumentację przygotowania określoną w:
1) ust. 1 – włącza się do akt osobowych pracownika;
2) ust. 2 – stanowiska tam określone oznaczają symbolem i hasłem klasyfikacyjnym JRWA 8135 Zapobieganie patologiom społecznym z dopiskiem Ochrona małoletnich oraz kategorią archiwalną BE5;
3) ust. 3 – komórki tam określone włączają do akt sprawy, a w razie jej braku, oznaczają symbolem i hasłem klasyfikacyjnym JRWA 8135 Zapobieganie patologiom społecznym z dopiskiem Ochrona małoletnich oraz kategorią archiwalną BE5.
§ 10.
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
[art. 22c ust. 1 pkt 6 i ust. 7 ustawy]
1. Standardy (w wersji zupełnej niniejszy załącznik do zarządzenia oraz w wersji skróconej dla małoletnich załącznik do standardów) i ich teksty jednolite, po każdej zmianie, na stronie internetowej (witrynie www) starostwa — udostępnia Wydział Kultury i Sportu.
2. Wydruk standardów lub ich tekstu jednolitego (w wersji zupełnej oraz skróconej) na tablicy ogłoszeń w siedzibie starostwa wywieszają stanowiska ds. kadrowych w Wydziale Organizacyjno-Prawnym starostwa.
3. Odpowiedzialni za udostępnienie, o którym mowa w 1–2, potwierdzają ten fakt adnotacją na lub przy oryginale standardów lub ich tekstu jednolitego, zgodnie z odrębną instrukcją kancelaryjną i wymaganą postacią, oznaczonych symbolem i hasłem klasyfikacyjnym JRWA 2000 Własne regulacje, ich projekty oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie w sprawach kadrowych oraz kategorią archiwalną A.
4. Merytoryczne komórki organizacyjne (§ 1 pkt 7) wskazują rodzicom i małoletnim miejsce udostępnienia standardów (ust. 1–2) a na żądanie udostępniają je w żądanej postaci elektronicznej lub papierowej, oznaczając dokumentację tych czynności znakiem swojej merytorycznej sprawy, a w razie jego braku, symbolem i hasłem klasyfikacyjnym JRWA 1431 Udostępnianie informacji publicznej oraz kategorią archiwalną BE5.
§ 11.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem (pracownikami) starostwa, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
1. Zakłada się, że bezpieczeństwo relacji między małoletnim a pracownikami starostwa powinno zwiększać przestrzeganie następujących zasad i powstrzymanie się od zachowań niedozwolonych wobec małoletnich:
1) każde działanie realizowane przez pracowników wobec małoletnich powinno być kierowane najlepszym interesem małoletnich;
2) pracownik traktuje każdego małoletniego z szacunkiem i cierpliwością; rozumie, że małoletni potrzebują czasu i uwagi, aby pojąć umiejętności konieczne do wykonywania pracy; czas potrzebny do opanowania nowych umiejętności może być różny dla każdej osoby małoletniej;
3) pracownikowi nie wolno rejestrować wizerunku ani głosu małoletnich (fotografować, nagrywać filmów wideo lub dźwięku), z zastrzeżeniem monitoringu wizyjnego w miejscach ogólnodostępnych (§ 2 ust. 2):
a) bez ich wiedzy, oraz
b) bez zgody ich rodziców lub opiekunów prawnych, oraz
c) bez zgody starosty;
4) pracownikowi nie wolno stosować wobec małoletnich przemocy w żadnej formie, zarówno przemocy fizycznej, seksualnej (w tym przemocy związanej z dotykiem lub inną formą kontaktu fizycznego, przemocy słownej, przemocy rozumianej też jako żarty z podtekstem seksualnym lub komentowanie wyglądu i ubioru małoletnich w sposób seksualny, jak też przemocy związanej z użyciem środków porozumiewania się na odległość, rozumianej np. jako wysyłanie wiadomości lub zdjęć o charakterze seksualnym), psychicznej (w szczególności nie jest dozwolone krzyczenie, poniżanie, wyzywanie, zawstydzanie, obmawianie, ośmieszanie, obrażanie lub inne zachowania świadczące o umniejszaniu i wykluczeniu) i ekonomicznej lub zaniedbania;
5) dozwolone jest użycie krzyku wobec małoletnich, gdy wymaga tego sytuacja związana z ostrzeżeniem osoby małoletniej przed niebezpieczeństwem;
6) pracownikowi nie wolno stosować wobec małoletnich mobbingu i dyskryminacji w żadnej formie;
7) pracownik powinien wysłuchać zdania małoletnich w sprawach ich dotyczących i uwzględnić je w miarę możliwości prawnych i organizacyjnych starostwa;
8) pracownikowi nie wolno częstować małoletnich używkami (papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze itd.), także poza starostwem;
9) pracownikowi nie wolno angażować się w relacje seksualne lub romantyczne z małoletnimi, także gdy różnica wieku między pracownikiem a małoletnim jest niewielka;
10) pracownik powinien unikać faworyzowania małoletnich;
11) pracownik powinien unikać używania wulgarnego języka lub języka nacechowanego seksualnie w obecności małoletnich;
12) pracownik powinien unikać niestosownego kontaktu fizycznego z małoletnimi (np. kontakt nieprzyzwoity, naruszający integralność cielesną, w tym brutalne zabawy fizyczne lub żarty tego typu);
13) każdy pracownik powinien zwracać uwagę, czy małoletni zachowują się zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy i natychmiast reagować w przypadku wystąpienia nieprawidłowości.
2. Zasady te obowiązują w trakcie pracy i na terenie starostwa, a także poza starostwem (§ 2).
§ 12.
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi (rówieśniczych), a w szczególności zachowania niedozwolone
1. Małoletni mają prawo do wyrażania własnego zdania, nawet innego niż zdanie innych rówieśników, a także prawo do niewiedzy i potrzeby wsparcia w wykonywaniu obowiązków w każdym czasie.
2. Niedozwolone są wszelkie formy prześladowania rówieśników, w tym poniżanie, wyzywanie, zawstydzanie, obmawianie, ośmieszanie i obrażanie, zarówno w obecności osoby rówieśniczej, jak i pod jej nieobecność, zarówno stacjonarnie, jak w internecie.
3. Niedozwolone jest rejestrowanie wizerunku innych osób bez ich wiedzy i zgody, w szczególności w sytuacjach ośmieszających lub z innego powodu niekomfortowych, z zastrzeżeniem monitoringu wizyjnego w miejscach ogólnodostępnych (§ 2 ust. 2).
§ 13.
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
1. Małoletni w trakcie działalności objętej standardami mogą mieć dostęp do urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet tylko w zakresie, w jakim jest to niezbędne do realizacji tej działalności, na polecenie i pod nadzorem merytorycznej komórki organizacyjnej, z poszanowaniem praw i godności drugiej osoby.
2. Zakazane jest udostępnianie małoletnim urządzeń elektronicznych i sieci internet niestanowiących własności powiatu (poza ewidencją starostwa i jednostek organizacyjnych powiatu), w szczególności należących prywatnie do pracownika.
3. Użycie przez małoletnich (udostępnienie małoletnim przez pracowników) stanowiących własność powiatu (starostwa lub jednostek organizacyjnych powiatu) urządzeń elektronicznych oraz skonfigurowanej przez starostwo sieci internet — wymaga zgody stanowiska ds. informatycznych w Wydziale Organizacyjno-Prawnym starostwa, co jest wystarczające na terenie starostwa. Wyniesienie urządzeń poza teren starostwa wymaga użycia odpowiedniego formularza ze zgodą starosty lub powierzeniem z obowiązkiem zwrotu, jeżeli dysponuje nimi pracownik starostwa, a w przeciwnym przypadku – pisemnej umowy użyczenia, zawartej zgodnie z reprezentacją powiatu, z rodzicami lub opiekunami prawnymi.
4. Małoletni w trakcie działalności objętej standardami nie mogą korzystać z mediów społecznościowych, w szczególności zakazane jest publikowanie obraźliwych komentarzy.
§ 14.
Procedury ochrony dzieci (małoletnich) przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
Pracownicy (zleceniobiorcy) starostwa dopuszczeni do działalności z małoletnimi zobowiązani są zapobiegać przypadkom i reagować na ujawnione przypadki, z zachowaniem pozostałych standardów — dostępu małoletnich do treści szkodliwych (np. pornograficznych, związanych z uszkadzaniem ciała, krzywdzeniem innych osób lub zwierząt, wandalizmem, zażywaniem narkotyków lub dopalaczy, terroryzmem, ekstremizmami religijnymi, innych patologicznych itp.), bez względu na ich formę (np. w transmisji na żywo, czacie, aplikacji mobilnej lub stacjonarnej stacji roboczej, dysku optycznym, wydawnictwie papierowym itp.).
§ 15.
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
1. Osoby odpowiedzialne za udzielenie wsparcia (§ 5 ust. 7) proponują ustalenie planu dalszego wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia w celu powstrzymania dalszego krzywdzenia i wzmożenia pomocy albo uzasadniają rezygnację z takiego planu.
2. O ile to możliwe, przy ustalaniu planu wsparcia osoby określone w ust. 1 wysłuchują zdanie małoletniego i je uwzględniają.
3. Plan wsparcia może zalecać:
1) działania oferowane do zapewnienia przez starostwo w szczególności w zakresie medycznym, psychologicznym, prawnym lub socjalnym;
2) współpracę z rodzicami lub opiekunami prawnymi albo faktycznymi;
3) współpracę z wychowawcą i psychologiem szkolnym;
4) udział innych instytucji;
5) zachęcanie do samodzielnego skorzystania z całodobowej dyskretnej darmowej pomocy:
lp. kontakt organizator 1
tel. 116 111 lub (+48) 22 668 70 00
Niebieska Linia
Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
KRS 157159
2
(+48) 800 12 00 02
niebieskalinia(małpa)niebieskalinia.info
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
Stowarzyszenie na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
KRS 206133
3
tel. (+48) 800 12 12 12
Dziecięcy telefon zaufania
Rzecznik Praw Dziecka
4
lub inne odpowiednie na witrynie www Starostwa Powiatowego w Brzegu https://brzeg-powiat.pl/ → link „Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa”
3. Planem wsparcia można objąć także innych małoletnich bezpośrednio niepokrzywdzonych (np. rodzeństwo, pozostałych uczestników działalności).
4. Plan wsparcia zatwierdza starosta, osoba go zastępująca lub przezeń upoważniona.
5. Do planów wsparcia stosuje się odpowiednio § 8.
§ 16.
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
1. Sekretarz nie rzadziej niż raz na 2 lata dokonuje przeglądu treści standardów pod kątem ich aktualności w zakresie przepisów prawa, efektywności w zakresie ochrony małoletnich i potrzeb organizacyjnych.
2. Sekretarz sporządza pisemne wnioski i w razie potrzeby może inicjować aktualizację standardów w drodze zmieniającego zarządzenia starosty.
WERSJA SKRÓCONA DLA MAŁOLETNICH
1. Zakazana jest przemoc:
a) fizyczna: uderzanie, kopanie, ciągnięcie za włosy itp.,
b) seksualna: dotykanie miejsc intymnych, zmuszanie do czynności seksualnych, nieodpowiednie komentarze na temat wyglądu itp.,
c) psychiczna: wyzywanie, poniżanie, zastraszanie itp.,
d) ekonomiczna: kradzież, niszczenie rzeczy, zabieranie pieniędzy itp.,
e) zaniedbanie: brak odpowiedniej opieki, jedzenia, ubrania, schronienia itp.
2. Zakazane jest: faworyzowanie, działanie niezgodne z zasadami fair play, niedotrzymywanie obietnic, przymuszanie do niechcianych czynności itp.
3. Dorośli w kontakcie z dziećmi powinni:
a) szanować każdą osobę małoletnią, niezależnie od kultury, religii i pochodzenia,
b) okazywać empatię, wsparcie oraz motywować do działania i rozwoju,
c) być zawsze przyjaźni, pomocni, profesjonalni, sprawiedliwi i dbający o bezpieczeństwo,
d) unikać zachowań, które mogą mogą sprawić, że osoba małoletnia czuje się niekomfortowo.
4. Jeżeli doświadczasz przemocy albo czujesz się niekomfortowo lub źle w kontakcie z inną osobą, powiadom od razu o tym rodziców, opiekunów prawnych, nauczyciela lub pracownika starostwa albo zadzwoń (czynne 24/7/365 całą dobę, wszystkie dni tygodnia i roku):
Niebieska Linia tel. 116 111 lub (+48) 22 668 70 00 https://116111.pl
Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka tel. (+48) 800 12 12 12
numer alarmowy 112, Policja 997, pogotowie ratunkowe 999


