V Festiwal Europa Consociata
5 -7 października 2012
Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu
5.10.2012
„Muzyka w czasach Orfeusza”
Koncert w wykonaniu artystów z Czech
Zamek Piastów Śląskich w Brzegu, godz. 18.00
Dagmara Świtacz – sopran
Marta Kratochvílová – flet traverso
Petr Wagner – viola da gamba
Jan Čižmář – lutnia barokowa, teorba
Znakomici artyści z Czech wykonają program łączący muzykę kompozytorów śląskich, środkowoeuropejskich
oraz angielskich; wydaną przez działającego w Brzegu wydawcę – Tschorn’a oraz wydawnictwo London’s
Walsh.
Łącznikiem pomiędzy tymi dwoma ważnymi ośrodkami muzycznymi: Londynem oraz niezwykle obfitującymi
w talenty ośrodkami na Śląsku i środkowej Europie, jest manuskrypt z Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu
zawierający angielską muzykę barokową.
Ciekawe połączenie z Londynem stanowią też dwaj mniej znani kompozytorzy środkowoeuropejscy: Johann
Michael Kühnel (1687-1750) i Gottfried Finger (ok.1655-1730). Finger został znamienitym kompozytorem
operowym po śmierci Henry’rego Purcell’a i opuścił Londyn by założyć orkiestrę w Mannheim, prototyp orkiestry
klasycznej. Udokumentowana jest wizyta Kuhnell’a w Londynie oraz wykonanie duetów z Fingerem,
które okazały się wielkim sukcesem.
W programie koncertu usłyszymy utwory kompozytorów śląsko – niemieckich, takich jak: Esaias Reusner,
działający w Brzegu za panowania ostatniego z dynastii Piastów, księcia legnicko-brzesko-wołoskiego Jerzego
Wilhelma IV (zm. 1675) oraz Johann Michael Kühnel (1687-1750), Gottfried Finger (ok. 1655-1730), August
Kühnel oraz kompozycję anonimowego twórcy zachowaną w bibliotece uniwersyteckiej w Poznaniu.
Z kompozytorów angielskich będą to: Henry Purcell, John Weldon oraz John Blow.
Dagmara Świtacz – sopran
Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. Henryki Januszewskiej-
Stańczyk. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno-kantato –
wej. Jej repertuar obejmuje również muzykę późniejszych czasów, ze współczesną włącznie. Swoje umiejętności
wokalne doskonaliła również pod kierunkiem Kaia Wessela (Niemcy) Piotra Kusiewicza, Haliny Łukowskiej,
Valerie Heath-Davies (Wielka Brytania).
Jako solistka koncertowała w krajach europejskich (Francja, Niemcy ,Wielka Brytania, Austria , Belgia, Holandia)
na festiwalach zagranicznych: „Bridlington Old Town Summer Festiwal”,” Shakespeare Projekt” w
Londynie. W latach 1997 – 1999 była członkiem zespołu Camerata Silesia, z którym nagrała kilka płyt. Współpracowała
jako solistka z zespołem Sine Nomine, Concerto Polacco pod dyr. Marka Toporowskiego, Kameralną
Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, The EMFEB Symphony Orchestra pod dyr. Benjamina Ellina (Wielka Brytania)
,The 18th Century Ensemble London, z zespołem Ensemble Tourbillon pod dyr. Petra Wagnera. oraz z
Zespołem Muzyki Dawnej Parnassos.
Na swoim koncie ma również role sceniczne w spektaklach operetkowych i operowych jako odtwórczyni roli
Angele w operetce „Bal w Operze” R. Heubergera, roli Angeliki w "Królu Walca" J. Straussa oraz Księżniczki
w operze „Dziecko i Czary” M. Ravela.
W 2010 roku jako solista wzięła udział w prawykonaniu utworu Jarosława Chełmeckiego „ Magnificat”. Na
XII Konkursie „W Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej 2010r., otrzymała nagrodę specjalną za wykonanie
pieśni Chopina. Jest również laureatką V Konkurs Pieśni i Arii im. K. Kurpińskiego za wyróżniające wykona –
nie utworów Karola Kurpińskiego i kompozytorów wielkopolskich 2011 r. W tym samym roku otrzymała stypendium
z dziedziny kultury Marszałka Województwa Śląskiego na nagranie płyty z pieśniami Karola Szymanowskiego,
która ukazała się w 2012 r wydana przez wytwórnię DUX.
Petr Wagner – viola da gamba
studiował wiolonczelę w Konserwatorium w Pradze, muzykologię na Uniwersytecie w Pradze i Londynie, violę
da gamba u Richarda Boothby a później u Jaapa ter Lindena w Akademie für alte Musik w Dreźnie oraz u
Wielanda Kuijkena w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Petr brał udział w wielu europejskich festiwalach
zarówno jako solista i muzyk continuo. Współpracuje z zespołami takimi jak Concerto Palatino, Orfeo
Orchestra, Les Inégales Köln, Concerto Armonico Budapest i Oslo Baroque Soloists. W 1998 Petr Wagner założył
zespół Ensemble Tourbillon z muzykami o międzynarodowym uznaniu. Działalność zespołu skupia się
przede wszystkim na XVII i XVIII -wiecznym repertuarze.
Marta Kratochvilová – flet traverso
studiowała grę na flecie w Akademii Muzycznej im. Janačka w Brnie, w klasie Franciszka Kantora, którą
ukończyła w 2002 roku. W roku 2000 rozpoczęła studia w Conservatoire National de Région de Strasburg w
klasie Sandrine Francois, zakończone w 2002 roku dyplomem specjalizacyjnym. Następnie rozpoczęła specjalizację
na barokowym flecie traverso w klasie J.F. Alizon oraz muzyki kameralnej z M. Gester, P. Blanc i A.
Angster. Brała udział w wielu zajęciach mistrzowskich Paula McCreesha (Académie Baroque Européenne
d’Ambronay 2003), Bartholda Kuijkena (Genewa 2002), Jana-Lathama Koeniga (Janáček Festival Luhačovice
2002), Sir Neville’a Marinnera (Attergau Institut Orchestra 1999), Międzynarodowej Letniej Szkoły Praga-
Wiedeń-Budapeszt (2000), Festival et Académie des Arcs (1998).
Marta Kratochvilová bardzo często koncertuje w Republice Czeskiej, w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Portugalii,
Holandii, Szwecji i Francji. Ze strasburskim zespołem fletów renesansowych organizowała wiele warsztatów
muzyki renesansowej (Ferrara, Monachium, Stuttgart, Bazylea). Koncertuje na flecie współczesnym z
wieloma orkiestrami, takimi jak: Orkiestra Kameralna Pardubice, Orkiestra Symfoniczna Hradec Králové,
Ołomuniecka Orkiestra Symfoniczna, Orchestre d´Harmonie Caecilia Strasbourg, Opereta w Strasburgu, Zespół
fletowy Bilitis czy Duet czesko-słowacki (z pianistką K. Marzingerovą – występ w Parlamencie Europejskim).
Obecnie zajmuje się barokowym oraz renesansowym fletem traverso i występuje z Le Parlament de Musique
Strasbourg, Bohemia Duo (z klawesynistką Ewą Valtovą), zespołem NotaBene i wielu innymi. Prowadzi zajęcia
mistrzowskie oraz uczy gry na barokowym i renesansowym flecie traverso, jak również flecie współczesnym
w całej Europie.
Jan Čižmář – lutnia, teorba, gitara
Po studiach muzykologicznych oraz gry na gitarze w swoim rodzinnym Brnie, Jan Čižmář studiował gitarę
klasyczną, a później flet w Royal College of Music w Londynie u Jakoba Lindberga. Następnie kontynuował
studia w Royal Conservatory w Hadze, u Nigela Northa, Joachima Helda, Mike’a Fentrossa i Christiny Pluhar.
Uczestniczył także w zajęciach mistrzowskich u Hopkinsona Smitha, Evangeliny Mascardi i Yasonuri
Imamury.
Jan Čižmář jest wszechstronnym wykonawcą utworów na instrumentach szarpanych, specjalizującym się w
grze na lutni oraz dawnych gitarach. Regularnie występuje z takimi grupami jak Orkiestra XVIII. wieku
(Frans Bruggen), Orkiestra Epoki Oświecenia (OAE), Collegium 1704 (Vaclav Luks) i wielu innymi zespołami
muzyki dawnej na terenie Europy, Stanów Zjednoczonych i Azji.
W zakresie muzyki współczesnej był aktywny jako gitarzysta rockowy, jazzowy a później klasyczny. Zjeździł
Europę z nowojorską produkcją musicalu Jesus Christ Superstar, jako gitarzysta rockowy i często występował
na scenie w teatralno-tanecznych produkcjach Lindsay Kemp Company oraz Lein & Roebana. Był twórcą i re –
daktorem naczelnym czeskiego magazynu „Kytara”, poświęconego tematyce gitary i lutni oraz regularnie
współpracuje z innymi czasopismami muzycznymi. Pracował także jako wydawca muzyczny dla kilku wydawnictw,
w tym Bärenreiter. Zajmuje się również pracą naukową, wydawniczą i wykonawczą muzyki z archiwów
centralnej Europy.
Był wykładowcą na wielu letnich szkołach oraz dawał lekcje mistrzowskie na Akademii Muzycznej w Katowi –
cach.
6.10.2012
„O ulotnych życia przyjemnościach – muzyce, winie i kawie,
doprawionych szczyptą tabaki”
Ensemble Barocum
Zamek Piastów Śląskich w Brzegu, godz. 18.00
W programie festiwalowym Europa Consociata zespół Ensemble Barocum zaprezentuje wielkiej urody – choć
często mało znane – utwory wokalne i instrumentalne pochodzące z dawnych wieków: z czasów Renesansu
oraz Baroku. Wszystkie razem będą opowieścią o „ulotnych radościach” naszego ludzkiego życia, przyjemnościach,
które choć nietrwałe to jednak, bez których trudno byłoby sobie wyobrazić naszą egzystencję. Będzie
więc i o muzyce – tej najbardziej ulotnej ze sztuk – o jej potędze oddziaływania na ludzi i bogów, będzie o miłości,
która – choć tak często przysparza nam bólu – jest największą inspiracją dla ludzi od momentu stworzenia
świata. Opowiemy, a właściwie wraz z publicznością zaśpiewamy, o boskim napoju – winie. O tych możli –
wych dobrych i złych stronach jego oddziaływania, kiedy w naszych żyłach płynie. Będzie o tytoniu, który z
jednej strony „jest jak miłość”, a z drugiej zaś potrafi wyzwolić w nas „budujące rozważania” natury moralnej.
I wreszcie o kawie, która weszła w spór z „królestwem wina” i chce wyzwolić ludzi spod wpływu tego „uwodzi –
cielskiego soku”.
Dodatkowo zabrzmią też utwory czysto instrumentalne wykonane na bardzo rzadkich i wyjątkowych instrumentach:
violi da gamba – instrumencie szlachetnie urodzonym (którego brzmienie uznawane było w dawnych
wiekach za najbliższe temu idealnemu, którym od niepamiętnych czasów pozostaje głos ludzki) oraz
dostojnym klawesynie, królującym na wszystkich salonach barokowej Europy. Całości dopełni głos kanadyjskiej
sopranistki Stefanie True, zwyciężczyni prestiżowego konkursu Handel Competition w Londynie w 2011
roku.
Na program składają się utwory m.in.: J. S. Bacha pochodzące z Notatnika Anny Magdaleny Bach jak np.
Pipe aria, G.Fr. Handla jak pochwalny hymn na cześć wina „Bacchus’s speech in Praise of Wine” czy kantata o
kawie N. Bernier i pieśni o miłości H. Purcella i M. Lamberta.
ENSEMBLE BAROCUM – Zespół muzyki dawnej założony w 2007 roku przez trzech młodych, utalentowanych
muzyków, którzy spotkali się w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia) gdzie kształcili się u
największych autorytetów w zakresie śpiewu barokowego i gry na instrumentach z epoki takich jak: Jill Feldman,
Michael Chance, Ton Koopman, Fabio Bonizzoni, Patrick Ayrton, Phillipe Pierlot. Ich repertuar obej –
muje muzykę epoki Baroku ze szczególnym uwzględnieniem francuskiej muzyki na sopran solo oraz utwory
instrumentalne na gambę i solową literaturę klawesynową. Zależnie od potrzeb programu skład zespołu poszerzany
jest nawet do rozmiarów małej orkiestry, o innych muzyków grających na instrumentach z epoki
(skrzypce barokowe, flet traverso, obój barokowy). Zespół zadebiutował na Festiwalu Muzyki Dawnej w
Utrechcie w 2007 roku. Został również zaproszony na fringe Festiwalu Muzyki Dawnej w Barcelonie (2008).
Regularnie koncertuje w Holandii i Polsce m.in.: Festiwal Ars Musica, Festiwal Europa Consociata, Karpackie
Klimaty czy Incanto Middelburg. Zespół organizuje również koncerty i warsztaty promujące muzykę dawną
głównie na terenach Podkarpacia i Małopolski. W lipcu 2012 roku zespół zainaugurował Podkarpacką Letnią
Akademię Muzyki Lesko 2012 występując z programem utworów G. G. Gorczyckiego dofinansowanym przez
Instytut Muzyki Tańca w ramach programu "Nowe Interpretacje".
7.10.2012
„Musica Sacra"
Wrocławski Kwartet Wokalny "Stoltzer Ensamble"
Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzegu godz. 18.00
Radosław Pachołek – altus
Maciej Gocman – tenor
Piotr Karpeta – baryton
Rafał Chalabala – bas
STOLZER ENSAMBLE – Tworzy go obecnie czterech wokalistów wywodzących się z chóru „Cantores Minores
Wratislaviensis". Nazwa formacji pochodzi od nazwiska Thomasa Stoltzer’a, który tworzył min. na potrzeby
katedry wrocławskiej. Zespół zajmuje się muzyką od średniowiecza po późny renesans. Wokalna oprawa
mszy w wykonaniu "Stoltzer Ensemble" składać się będzie ze stałych części mszy oraz Te Deum Thomasa
Stoltzera a także kompozycji ze zbiorów Blibliotheca Rudolphina oraz Starego Gimnazjum w Brzegu
Wydrukuj stronę