Koniec kadencji to dobry czas na podsumowania. Zacznijmy może od tego, co przez wiele lat było w całej Polsce bolączką – od dróg. Co udało się zrobić w tej materii w powiecie brzeskim?
W ostatnich czterech latach udało się przeprowadzić gruntowny remont odcinka od brzeskiego Ronda Solidarności, przez ulice Wyszyńskiego i Małujowicką aż do Zielęcic. Wyremontowana została również ul. Piastowska. Ponadto zrobiona została droga w Łukowicach Brzeskich wraz z przebudową mostku przy obwodnicy. Te zadania były możliwe do zrealizowania dzięki współpracy z gminami. Cieszy fakt, że samorządy potrafią współpracować ze sobą dla dobra społeczeństwa, bo nie zawsze ta współpraca układała się tak, jak byśmy chcieli. W tej chwili rozpoczynają się dwa kolejna zadania, remonty dróg powiatowych na odcinkach Zielęcice-Małujowice oraz Pogorzela-Michałów. W planach kolejne inwestycje mające poprawić infrastrukturę drogową w powiecie.

Remonty ulic Wyszyńskiego, Małujowickiej i Piastowskiej znacznie usprawniły komunikację. Kolejne remonty dróg
powiatowych właśnie się rozpoczynają – tym razem na odcinkach Zielęcice-Małujowice oraz Pogorzela-Michałów.

Mówiąc o infrastrukturze drogowej, nie sposób nie dojść do kwestii budowy obwodnicy Brzegu i przeprawy mostowej. Na jakim etapie jest ta sprawa?
Sprawa budowy dodatkowej przeprawy mostowej na Odrze w powiecie brzeskim to temat pojawiający się od kilkudziesięciu lat. Wszyscy wiemy, że jest ona potrzebna jak powietrze i na tej wiedzy zawsze się kończyło. Poprzednia władza za nic miała problemy Brzegu, bo dla nich liczyła się tylko wschodnia część województwa. Teraz sytuacja się zmieniła. Wraz z Wojewodą Opolskim Adrianem Czubakiem i Poseł na Sejm RP Katarzyną Czocharą wielokrotnie odwiedziliśmy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Rozmawialiśmy z ministrami i dyrektorami. Przekonywaliśmy i argumentowaliśmy. Podkreślaliśmy, że powiat brzeski był przez lata zaniedbywany, że ta przeprawa wraz z obwodnicą miasta to kluczowa, strategiczna inwestycja dla dwóch województw – opolskiego i dolnośląskiego. To wszystko przyniosło efekty. Podczas spotkania Premiera Mateusza Morawieckiego z mieszkańcami Opolszczyzny padła publiczna deklaracja dotycząca budowy mostu na Odrze w naszym powiecie. Słowa Premiera potwierdził Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas wizyty w Kędzierzynie-Koźlu. W Ministerstwie Infrastruktury uzgodniono już program inwestycyjny na rozpoczęcie prac przygotowawczych dotyczących budowy obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39 wraz z nową przeprawą mostową. Szacunkowy koszt całej przyszłej inwestycji to 360 mln złotych. Szacunkowy koszt procesu przygotowawczego wyniesie 2,9 mln złotych. Przed nami dużo ciężkiej pracy. W każdym razie pierwszy krok został już zrobiony. Trzeba tylko konsekwentnie prowadzić wszystkie działania w odpowiednim kierunku.

Podczas spotkania w Kędzierzynie-Koźlu Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk wyraźnie potwierdził deklarację Premiera Mateusza Morawieckiego dotyczącą budowy obwodnicy Brzegu i alternatywnej przeprawy mostowej.
Na zdjęciu (od lewej): Wicewojewoda Opolski Violetta Porowska, Wojewoda Opolski Adrian Czubak,
Starosta Powiatu Brzeskiego Maciej Stefański i Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk

Jeszcze na chwilę zatrzymajmy się na temacie komunikacji. Końcem zeszłego roku udało się ustanowić w Brzegu dodatkową stację pośrednią dla pociągów Pendolino. Co to oznacza dla podróżnych?
Fakt, że pociągi Pendolino zatrzymują się w Brzegu to duża dogodność dla mieszkańców i prestiż dla samego miasta i regionu. Do Warszawy Centralnej można teraz dotrzeć w niecałe trzy i pół godziny. Do Częstochowy w godzinę z hakiem, a do Jeleniej Góry w nieco ponad dwie. Szybkie, bezpośrednie połączenia dają wiele możliwości. Są dużym udogodnieniem dla osób, które wylatują za granicę z warszawskiego lotniska Chopina lub chcących załatwić urzędowe sprawy w stolicy. To także wspaniałe rozwiązanie dla turystów chcących zwiedzić Zamek Królewski i Łazienki Królewskie w Warszawie lub Klasztor na Jasnej Górze w Częstochowie. Z połączeń do Jeleniej Góry skorzystać mogą miłośnicy aktywnego wypoczynku i gór – stamtąd szybko i sprawnie dotrzeć można do tak atrakcyjnych miejscowości, jak Szklarska Poręba i Karpacz.

Od grudnia ubiegłego roku na stacji w Brzegu zatrzymują się superszybkie pociągi Pendolino.
Dzięki temu brzeżanie mogą dotrzeć do Warszawy Centralnej w niecałe trzy i pół godziny,
do Częstochowy w 1 godzinę i 12 minut, a do Jeleniej Góry w 2 godziny i 18 minut.

Czy dzięki temu, że powiat brzeski znajduje się na jednym z głównych szlaków kolejowych w Polsce, łatwiej jest ściągać tu turystów? Czy w ogóle turystyka jest istotną kwestią dla władz powiatu?
Zdecydowanie tak. W naszym powiecie mamy przecież wiele atrakcyjnych turystycznie miejsc. Najważniejszym jest jednak bez wątpienia Zamek Piastów Śląskich. W ostatnim roku dołożyliśmy wielu starań, by nasz „Śląski Wawel” znalazł się na liście Pomników Historii. Do tego by tak się stało, brakuje już tylko podpisu prezydenta, bo wcześniej przeszliśmy pozytywnie wszystkie etapy weryfikacji. Jestem przekonany, że jeszcze w tym roku będziemy się mogli cieszyć tym prestiżowym tytułem. A jest być z czego dumnym. Wystarczy spojrzeć na listę Pomników Historii, żeby uświadomić sobie skalę tego wydarzenia. Nasz zamek będzie widniał na niej obok klasztoru na Jasnej Górze, warszawskiego Traktu Królewskiego, Powązek i zamku w Malborku. Ale to nie tylko bardzo prestiżowe wyróżnienie, to również wymierne korzyści. Narodowy Instytut Dziedzictwa i inne tego typu instytucje prowadzą szereg akcji promujących zabytki tej rangi, a to przekłada się na liczbę turystów. Ponadto w programach pomocowych, przy ocenie wniosków, przyznawane są im dodatkowe punkty. Łatwiej zatem o pozyskanie środków np. na remonty. Wpisanie Zamku Piastów Śląskich na listę Pomników Historii to wyraźny sygnał dla turystów, że do Brzegu, a zarazem całego powiatu, warto przyjeżdżać, bo jest to region atrakcyjny turystycznie.

Tytuł Pomnika Historii to nie tylko prestiż, to również wymierne korzyści – ułatwienia w pozyskiwaniu środków na remonty i duże możliwości promowania obiektu na terenie całego kraju.

Przejdźmy do zupełnie innego tematu – największej inwestycji w tej kadencji, czyli budowy bloku operacyjnego dla Brzeskiego Centrum Medycznego. Czy rzeczywiście jest on tak niezbędny naszemu szpitalowi?
Nowoczesny, rozwijający się szpital musi mieć blok operacyjny na miarę XXI wieku. To sprawa absolutnie bezdyskusyjna. Mamy w Brzeskim Centrum Medycznym świetnych lekarzy specjalistów, ale żeby mogli w pełni wykorzystywać swoje umiejętności, potrzebne są odpowiednie warunki. Powstający właśnie nowy blok będzie posiadał sale operacyjne, centralną sterylizatornię, salę wybudzeń i inne pomieszczenia niezbędne do jego funkcjonowania. Jest to oczywiście inwestycja bardzo kosztowna (całość kosztować będzie niecałe 20 milionów złotych), ale dzięki niej będziemy mogli powiedzieć, że nasz szpital jest miejscem nowoczesnym i spełniającym wszystkie standardy.

Nowy blok w brzeskim szpitalu będzie posiadał sale operacyjne, centralną sterylizatornię, salę wybudzeń
i inne pomieszczenia niezbędne do jego funkcjonowania. Koszt inwestycji to niecałe 20 mln zł.

Poruszyliśmy kwestie transportu i komunikacji, turystyki oraz zdrowia. Kolejnym istotnym tematem jest edukacja. Warto przypomnieć, że pod powiat podlegają szkoły średnie i specjalne. Jakie zadania realizowano w tym sektorze?
W ostatnim czasie zdecydowanie wypiękniał nam budynek Zespołu Szkół Specjalnych przy ulicy Mossora. Ta szkoła od dawna wymagała remontu i wreszcie udało się go zrealizować. Warto było jednak poczekać, bo udało się znaleźć większe środki i wykonać kompleksowe prace. Wykonane zostało m.in. ocieplenie ścian, remont elewacji, wymiana drzwi zewnętrznych, montaż rolet zewnętrznych oraz daszków nad wejściami. Cała inwestycja kosztowała powiat ponad 450 tysięcy złotych.
Tym sposobem ZSS dołączył do innych brzeskich szkół, które przeszyły generalne remonty w poprzednich kadencjach. Mowa o termomodernizacji budynków I Liceum Ogólnokształcącego, II Liceum Ogólnokształcącego oraz Zespołu Szkół Ekonomicznych w Brzegu.

Zespół Szkół Specjalnych dołączył do innych brzeskich szkół, które przeszły generalne remonty. W ZSS wykonane zostało
m.in. ocieplenie ścian, remont elewacji, wymiana drzwi zewnętrznych, montaż rolet zewnętrznych oraz daszków nad wejściami. Inwestycja kosztowała powiat ponad 450 tys. zł.

Wydrukuj stronę