Wycieczki krajoznawcze regionalnym busem, funkcjonowanie DarLOT-u, a także wznowienie umowy o współpracy partnerskiej z powiatem sławieńskim – to tylko niektóre tematy, o których rozmawialiśmy podczas dwudniowej wizyty w województwie zachodniopomorskim. Brzeska delegacja m.in. ze starostą Jackiem Monkiewiczem, skarbnikiem Henrykiem Wróblem, radnym Mieczysławem Grzybkiem i Arkadiuszem Majewskim przyjechała do Darłówka na zaproszenie lokalnego samorządu. Była tam również reprezentacja powiatu limanowskiego oraz naszych partnerów z ukraińskiej Horodenki.

– Rozmawialiśmy o szeroko pojętej turystyce. Podglądaliśmy to, jak to funkcjonuje nad morzem i już widzimy, że pewne rozwiązania możemy wprowadzić u nas – podsumowuje wizytę starosta brzeski. – Darłowska Lokalna Organizacja Turystyczna zrzesza wszystkie samorządy z danego regionu na potrzeby promocji turystyki. Będziemy myśleć nad podobnymi rozwiązaniami u nas w powiecie, bo też mamy się czym pochwalić, a osób odwiedzających nasz region przecież nie brakuje. Podpatrywaliśmy także, jak w XIV-wiecznym Zamku Książąt Pomorskich funkcjonują multimedia, które cieszą się dużym zainteresowaniem wśród turystów. U nas też mogłoby być podobnie.

Brzeska delegacja przekonała się również, jak wyglądają wycieczki tzw. regionalnym busem. Turystyczne podróże po ziemi sławieńskiej cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród lokalnej społeczności, która poznaje najciekawsze zakątki, zabytki, a także charakterystyczne dla regionu miejsca.

– Ruszyliśmy z tym jakiś czas temu i powiem szczerze, że impreza cieszy się naprawdę dużym zainteresowaniem – tłumaczy Jarosław Lichacy, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej. – Średnio w trasę wyjeżdżają 3-4 autobusy, a to nam daje jednorazowo nawet i 200 osób. Z mieszkańcami podróżuje starosta, a takie wyjazdy kończą się np. wspólnym grillowaniem. Podpatrujcie, jak wygląda to u nas. Wiemy, że wasz powiat ma również spory potencjał, dlatego warto ruszyć z taką akcją na ziemi brzeskiej.

Punktem kulminacyjnym wizyty były uroczystości na Zamku Książąt Pomorskich w Darłowie. Powiat Sławieński podpisał oficjalną współpracę z naszymi przyjaciółmi z ukraińskiej Horodenki. Sławno odnowiło również partnerstwa z Powiatem Brzeskim oraz Limanowskim.

W trakcie pobytu zwiedzaliśmy m.in. Muzeum Bursztynu w Jarosławcu oraz starówkę w Darłowie. Odwiedziliśmy również jedyną w Europie Zagrodę Śledziową w Starkowie. Sporo atrakcji dał również rejs statkiem należącym do Zespołu Szkół Morskich w Darłowie oraz turniej strzelecki w malechowskim Forcie Marian.

Dodajmy, że partnerstwo z Powiatem Sławieńskim zostało podpisane w 2013 roku. Dla brzeskich samorządowców była to pierwsza oficjalna delegacja w Zachodniopomorskiem.