Pociąg Pendolino floty PKP InterCity

Starostowie brzeski, nyski i namysłowski wnioskują o utworzenie dodatkowej stacji pośredniej dla pociągów Pendolino w Brzegu

 

Starosta Powiatu Brzeskiego Maciej Stefański zwrócił się z wnioskiem do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka o zmianę rozkładu jazdy pociągów Express InterCity Premium (EIP), czyli Pendolino, poprzez utworzenie dodatkowej stacji pośredniej w Brzegu.

Pojazdy Pendolino to najszybsze i najbardziej komfortowe pociągi we flocie PKP Intercity. Osiągają one prędkość do 200 km/h, dzięki czemu podróż z Wrocławia do Warszawy zajmuje 3 godziny i 40 minut. Dotychczas mieszkańcy powiatu brzeskiego chcący podróżować pociągami Pendolino musieli najpierw dotrzeć do stolicy Dolnego Śląska lub Opolszczyzny. Ta sytuacja może ulec zmianie.
Wniosek starosty brzeskiego poparli starostowie nyski i namysłowski. Dla mieszkańców tych powiatów utworzenie dodatkowej stacji pośredniej w Brzegu byłoby dużym ułatwieniem, dającym możliwość szybkiego i bezproblemowego dojazdu do Warszawy i innych kluczowych miejscowości. Dogodne położenie komunikacyjne Brzegu, łatwy dojazd do dworca i przepustowość w jego okolicy, a także dostępność bezpłatnych miejsc parkingowych to warunki, o które trudno w pobliskim Opolu czy Wrocławiu.
„Przez nasze miasto każdego dnia kursują pociągi EIP – mówi Starosta Powiatu Brzeskiego Maciej Stefański. Jestem przekonany, że wiele osób z powiatu brzeskiego i powiatów z nami graniczących skorzystałoby na tym, że pociągi Pendolino zatrzymywałyby się w Brzegu. Warto też myśleć perspektywicznie – rozwijające się strefy ekonomiczne, jak choćby te w Skarbimierzu i Oławie, a także w innych miejscowościach przyczynią się do zwiększenia liczby potencjalnych pasażerów pociągów Expres InterCity Premium. Dziś, aby skorzystać z takiego połączenia podróżni muszą najpierw udać się do Opola lub Wrocławia, a to jest znacznie bardziej czasochłonne i niejednokrotnie kłopotliwe”.
Warto dodać, że Brzeg zawsze był bardzo ważnym punktem na kolejowej mapie Polski. Świadczy o tym choćby powstała w 1847 roku jedna z pierwszych linii kolejowych w Polsce – linia kolejowa nr 288 – jednotorowa i niezelektryfikowana, łącząca miasto z Grodkowem i Nysą. Przez dziesięciolecia Brzeg był jednym z najważniejszych kolejowych węzłów komunikacyjnych w kraju (północ-południe, wschód-zachód) i posiadał bardzo dużą liczbę połączeń z wieloma najważniejszymi miastami w Polsce.
Powyższe argumenty i wsparcie władz ościennych powiatów dają dużą szansę na to, aby wniosek starosty brzeskiego został pozytywnie rozpatrzony przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Wydrukuj stronę