W dniach 10 – 13 marca 2011 r. uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych im. Księcia Jerzego II Piasta w Brzegu mieli niepowtarzalną okazję poznać stolicę Niemiec w towarzystwie rówieśników ze szkoły partnerskiej w Kusel i Francji.  Spotkanie uczniów i nauczycieli było konsekwencją udziału w projekcie Historia XX wieku, jej własne i europejskie pojmowanie oraz zwiedzanie zabytków Berlina, Targów Turystycznych, które odbywały się w tym czasie.

Organizatorami tego wyjazdu były: Bożena Basta i Beata Pastuszka, a projekt mógł zostać zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży w Warszawie, za które bardzo dziękujemy.

Przygotowania uczestników do udziału w projekcie polegały na zbieraniu informacji na temat zabytków Berlina, jego historii dawnej i współczesnej, Nauczyciele historii opowiadali o udziale Niemiec w XX wieku którego konsekwencją było przedzielenie miasta murem. Uczniowie nie mogli uwierzyć, że jego przekroczenie groziło śmiercią w czasach pokoju.
            Głównym celem pobytu było wspólne zwiedzanie ważnych historycznie miejsc i spacer ulicami Berlina, aby zrozumieć historię XX wieku. Niewątpliwą atrakcją była przejażdżka autokarem ulicami Berlina, w czasie której można było sprawdzić swój niemiecki, chociaż głównym celem było poznanie najważniejszych miejsc stolicy Niemiec związanych z II wojną światową i zimną wojną. Uczniowie przekonali się, jak ważna w życiu publicznym jest tolerancja, świadoma odpowiedzialność obywatela Europy za jej losy. Razem zobaczyliśmy w imponujący sposób przebudowany przez Berlińczyków stary pas śmierci, który otaczał mur dzielący miasto, w gospodarczy i architektoniczny symbol XX  wieku, jak np.  Sony Center, Potsdamer Platz.
            Podczas pobytu w Berlinie komunikacja między Francuzami, Polakami
 Niemcami odbywała się w języku angielskim lub niemieckim. Wszyscy uczestnicy projektu poznawali się wzajemnie, pracując metodami aktywnymi. Wysłuchali relacji świadków historii – mieszkańców obu części miasta przedzielonych murem. Była to bardzo ważna część pobytu, ponieważ młodzi ludzie mogli się przekonać, w jaki sposób wielka historia wpływa na losy zwykłych ludzi. Potem  pod opieką artystki – Charlotte Kollmorgen (referentka) w pracach plastycznych wykorzystali jej metodę kolażu. (Collage).
            W następnej części projektu uczniowie naszej szkoły i ich niemieccy oraz francuscy rówieśnicy szukali informacji o Polsce, Niemczech i Francji w czasie zwiedzania Targów Turystycznych. W wykonaniu tego zadania trzeba było wykazać się przedsiębiorczością, sprawnością w posługiwaniu się językiem obcym, umiejętnością komunikowania się, ponieważ uczniowie szukali informacji o obcych sobie krajach.
            Podsumowując, korzyści jakie zostały osiągnięte przez uczestników to: poznanie historii Berlina, jego zabytków np. Pergamonu, motywacja do nauki języka niemieckiego, nawiązanie nowych kontaktów, przyjaźni w oczekiwaniu na spotkanie w Kusel we wrześniu 2011 roku, planowanie udziału w kolejnym projekcie.                                                                                                         Opr. Bożena Basta
Wydrukuj stronę